NAJNOWSZE

Rynek

 

SZKOLENIA I EVENTY

 

STUDIA PRZYPADKÓW

 

PUBLIKACJE

 

TAGI

5Why   5xS  ERP   bezpieczeństwo   deklaracja zgodności   dyrektywa maszynowa   dystrybucja mediów
energia elektryczna   International Forklift Truck of the Year Award   IFOY   TPM   zużycie mediów
Just in Time   Kaizen   Lean   MES   monitorowanie   ocena zgodności   oznakowanie CE   Poka Yoke
projektowanie maszyn   Six Sigma   efektywność energetyczna   Przemysł 4.0   klimatyzacja
raport   rynek pracy   aluminium   automatyka   wypadek przy pracy   awaria   strefa niebezpieczna   
ocena ryzyka   TÜV Rheinland   CO2   falowniki   napędy   panele HMI   energia odnawialna   fotowoltaika 
BIPV   oleje przemysłowe   smary przemysłowe   automatyzacja   robotyzacja   sterowniki PLC   wizualizacja procesow   
SCADA   sterowanie   diagnostyka   własności dynamiczne maszyn   akumulatory   baterie   kody kreskowe   RFID 
IoT – Internet Rzeczy   żywotność majątku technicznego   tworzywa naprawcze   silniki   
przemienniki częstotliwości   łożyska   innowacje   FOS   bhp   zasilacze   przetwornice napięcia PAC
programowanie   konserwacje   prewencja   prędkość obrotowa   pomiary   monitoring zdalny   komunikacja   serwonapędy
rozwiązania mobilne  audyt  rekrutacja  inżynier  rzeczywistość rozszerzona  termowizja  analiza drgań  analiza chemiczna siłowniki urządzenia wykonawcze pneumatyka odzież robocza ciecze obróbcze pompy procesy regulacja systemy sterowniki

 

Wyjątkowe właściwości aluminium powodują, iż surowiec ten staje się coraz bardziej popularny
w różnych gałęziach przemysłu. Wielkimi krokami opanowuje on również rynek morski,
w szczególności żeglarski. Nie bez przyczyny aluminium określa się jako materiał przyszłości. Coraz więcej wskazuje także, iż w jego przypadku przyszłość zaczyna się już dziś.

Swoje szerokie zastosowanie aluminium zawdzięcza wysokim właściwościom mechanicznym, dzięki którym można w łatwy sposób przystosować go do każdej dziedziny gospodarki. Jest ono lekką alternatywą dla stali, ponadto jest trwałe, wytrzymałe i wysoce odporne na korozję. Charakteryzuje się również niezwykłą wszechstronnością oraz łatwością adaptacji do różnorodnych projektów, umożliwiając gładkie wykończenie powierzchni.

Redukcja kosztów w eksploatacji

Aluminium jest znacznie droższe od stali ze względu na mniejsze zasoby naturalne i kosztowną technologię wytwórstwa hutniczego. Postęp technologiczny sprawił jednak, że ten lekki metal coraz częściej zastępuje stal przy budowie jachtów.

– Co prawda koszt wykonania podobnych gabarytowo jednostek jest nawet pięciokrotnie wyższy dla stopów aluminium niż dla stali, lecz w eksploatacji następuje szybki zwrot tego wkładu finansowego. Aluminium na pozór jest mniej wytrzymałe od stali, jednak zastosowanie odpowiednich domieszek stopowych sprawia, że staje się wystarczająco mocne przy zachowaniu odpowiedniej wagi – mówi Artur Skonieczny, Kierownik Produkcji w firmie Sapa Aluminium.

Mieszanina sproszkowanego aluminium i wodorku tytanu tworzy materiał, który pod wpływem ciepła rośnie, przybierając strukturę gąbki, a zarazem nabierając wytrzymałości i sztywności. Nie bez znaczenia jest także sposób, w jaki potrafi się on łączyć z innymi metalami. Efektem tego procesu jest warstwowy materiał, idealny do budowy kadłubów statków.

Co ważne, duże panele kadłuba wykonane są metodą zgrzewania tarciowego z przemieszaniem (FSW), opatentowaną przez Sapa Aluminium, i znacznie redukują m.in. wagę okrętu. Jest to istotne z punktu widzenia obniżenia finalnego ciężaru jednostki pływającej i jest zjawiskiem szczególnie pożądanym przez konstruktorów. Ciężar okrętu ma wpływ na zdolności eksploatacyjne. Oszczędność w zakresie wagi w rozwiązaniach z wykorzystaniem aluminium, nawet przy zastosowaniu dodatkowej izolacji, wynosi od 30% do 50% w porównaniu z rozwiązaniami stalowymi, a co za tym idzie, zmniejsza się m.in. zużycie paliwa, natomiast zwiększa prędkość pływania.

FSW jest wykorzystywane również przy produkcji paneli pokładowych. Zgrzewanie tarciowe
z przemieszaniem umożliwia łączenie uplastycznionych, metalowych powierzchni w wyniku działania odpowiedniego narzędzia, ciśnienia i temperatur znacznie poniżej temperatury 660°C, koniecznej do spawania metodą MIG. FSW zapewnia uzyskanie lepszych właściwości i mniejszego odkształcania pod wpływem ciepła niż inne metody spawania bez konieczności zastosowania spoiwa.

Bezproblemowa adaptacja

Aluminium może również przyczyniać się do poprawy jakości konstrukcyjnej oraz efektywności statku. Surowiec ten sprawdza się nawet przy dużych obciążeniach i w nieprzyjaznym środowisku, a wyjątkowe właściwości komponentów wyciskanych zapewniają wysoką odporność na odkształcanie. Dodatkowo, w przypadku produkcji wymagających specjalnych klas ogniotrwałości, np. A60, stosowane są materiały zabezpieczające, takie jak wełna mineralna lub włókno ceramiczne.

– Sapa Aluminium projektuje i produkuje swoje profile w taki sposób, aby możliwie najlepiej chronić i zabezpieczać je przed korozją. Wytwarzana jest naturalna warstwa tlenku na powierzchni aluminium, a dodatkowo właściwości materiału można jeszcze bardziej udoskonalić dzięki zastosowaniu odpowiedniej obróbki powierzchniowej. Maszty, czy inne oprzyrządowanie jachtów, pokryte warstwą anodową, służą przez wiele lat, zachowując szlachetny wygląd i właściwości – przekonuje Artur Skonieczny.

Aluminium wykorzystywane w żegludze dba ponadto o aspekty ekologiczne. Może zostać ono przetopione i ponownie wykorzystane, zużywając zaledwie 5% energii koniecznej do produkcji aluminium. Wszystko to sprawia, że materiał ten jest bezkonkurencyjny na rynku i staje się lżejszą, świetlistą alternatywą.

 

Źródło: Agencja inplusPR

 

OPINIE

TECHNOLOGIE I USŁUGI

 

ARTYKUŁY

 

Oferta: automatyka magazynowa, case study, centrum logistyczne, dystrybucja, logistyka, magazyn, magazynier, operator logistyczny, palety, regały, studia przypadków, system wms, wózek widłowy, wózki widłowe

Background Image

Header Color

:

Content Color

:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub w konfiguracji usługi. Polityka prywatności.